Plastic Soep Lesprogramma

Een lesprogramma over de plastic soep voor BO en VO


Van de steentijd, naar de ijzertijd, leven we nu in het plastic tijdperk!


Plastic Super is een kunst educatief lesprogramma over de plastic soep voor kinderen in het basisonderwijs.

Het lesmateriaal stimuleert creativiteit en informeert kinderen over de plastic soep.

Wat houdt het lesprogramma in en wat doet de leerkracht ter voorbereiding:

•Een brief aan de ouders versturen, waarin wordt gevraagd aan ouders om samen met hun kind  plastic afval te verzamelen.
•Het inrichten van de Plastic Super met het plastic afval wat thuis verzameld is en dit sorteren op vorm en kleur.
•De kinderen informeren over de Plastic Soep, met behulp van bijgevoegde links.
•De leerkracht bekijkt samen met de kinderen de videobrief van de zee.
•De middenbouw krijgt als extra opdracht om op zoek te gaan naar iets van plastic afval om op hun hoofd te zetten.

Met Studio Saar gaan de kinderen aan de slag en maken met het plastic uit de Plastic Super prachtige kunstwerken.

De lessenduur:

•Onderbouw 1 uur

•Midden, en bovenbouw 2 tot 3 uur.

Alle kunstwerken worden gefotografeerd en gedeeld met de leerkracht.

Voor boekingen neem contact op via onderstaande link

https://www.studiosaareducatie.nl/contact/

 Onderstaande video geeft een beeld over de inhoud van het lesprogramma

https://youtu.be/MSUEloy0NPw

De Onderbouwers
Gaan met een winkelmandje in een uni kleur plastic shoppen in de Plastic Super en maken daar een compositie mee.
Ze leren over vorm en kleur en hoe je iets ‘mooi ‘neerlegt

« van 2 »
« van 2 »

De Middenbouwers
Nemen een vorm van plastic afval mee van thuis die ze op hun hoofd kunnen zetten.
Het begin van een plastic hoed!
(zwart t-shirt meenemen als basis) 

« van 2 »

De Bovenbouwers
Maken een kostuum waarvan de basis bestaat uit een zwarte netzak waar ze plastic afval aan vast kunnen maken.
Ze werken in duo’s, de maker en het model.
(zwart t-shirt meenemen als basis) 

« van 2 »

Plastic Super VO

Maak een stilleven van plastic afval, fotografeer je compositie en bewerk, aandachtspunten kleur, vorm en perspectief.

Belangrijk vind ik dat het werk van de kinderen status krijgt,
ik wil dat ze trots zijn op wat ze gemaakt hebben, dat ze het kunnen delen met anderen en dat er een blijvende herinnering achterblijft.
Zo blijft het doel van dit lesprogramma, bewustwording en creativiteit ook langer bij ze en geven ze het door aan anderen die kunnen genieten van hun prachtige kunstwerken en trotse snoetjes.